ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE

Lesson 1

Subject: Subject and object pronouns.

Possessive adjective and pronouns.

1. Zaimki osobowe (subject

 pronouns)

I - ja

you - ty

he - on

she - ona

it - to, ono

we - my

you - wy

they - oni


2. Zaimki osobowe w formie

 dopełnienia (object pronouns)

me - mnie, mi, mną, itd.

you - ciebie, tobą

him - jego, jemu, niego, go, nim

her - jej, ją, niej

it - jego, go, jemu, nim

us - nami, nam, nas

you - wami, wam, was

them - ich, nimi, nich, im

Give it to me!

I love it!

Wait for them!

3. Przymiotniki  dzierżawcze 

(possessive adjectives) 

 - występują przed rzeczownikiem

my - mój, moja, moje, moi

your - twój, twoja, twoje

his - jego

her - jej

its - jego, jej

our - nasz, nasza, nasze

your - wasz, wasza, wasze

their - ich

This is my car.


4. Zaimki dzierżawcze 

(possessive pronouns) 

występują samodzielnie

 (bez rzeczownika)


mine - mój, moja, moje, moi

yours - twój, twoja, twoje

his - jego

hers - jej

-

ours - nasz, nasza, nasze

yours - wasz, wasza, wasze

theirs - ich


Whose pencil is this?

It`s mine.

These shoes are hers.


Exercise 1

Wpisz właściwe przymiotnik dzierżawcze (possessive adjectives)








Exercise 2


Wpisz właściwe zaimki dzierżawcze (possessive pronouns).


Exercise 3


Translate the missing fragments into English. Przetłumacz brakujące

 fragmenty na język angielski.


  1. Can I borrow ………………………... (twoją linijkę)?


  1. ………………………….(Chodź ze mną) to the park.


  1. …………………….. (Lubię go) because he’s very sociable.


  1. Can you see the rainbow?

  • No, ………………………….. (nie widzę jej).


  1. Play football ……………………. (z nami).


Lesson 2

Subject: Listening and speaking: "Talking about myself". 

Vocabulary:  numbers, months and dates.


Days of the week

Monday – poniedziałek [mandeI]

Tuesday – wtorek [tju:zdeI]

Wednesday – środa [łenzdeI]

Thursday – czwartek [fe:rzdeI]

Friday – piątek [fraideI]

Saturday – sobota [sætәdeI]

Sunday – niedziela [sandeI]

Months – miesiące

January – styczeń [‘dżænjuәrI]

February – luty [‘februәrI]

March – marzec [ma:cz]

April – kwiecień [ejprIl]

May – maj [mej]

June – czerwiec [dżu:n]

July – lipiec [dżu:’laj]

August – sierpień [‘o:gәst]

September – wrzesień [sep’tembә]

October – październik [ok’tәubә]

November – listopad [nәu’vembә]

December – grudzień [dI’sembә]


1 – one 

2 – two

3 – three

4 – four

5 – five

6 – six

7 – seven

8 – eight

9 – nine

10 – ten

11 – eleven

12 – twelve

13 – thirteen

14 – fourteen

15 – fifteen 

16 -  sixteen

17 -seventeen

18 – eighteen

19 – nineteen

20 – twenty


[tu:]

[fri:]

[fo:]

[fajv]

[sIks]

[sevn]

[ejt]

[najn]

[ten]

[I’levn]

[tłelv]

[fә:r’ti:n]

[‘fo:rti:n]

[fIfti:n]

[sIksti:n]

[seventi:n]

[ejti:n]

[najnti:n]

[tłenti]

21 – twenty – one 

22 – twenty – two 

30 – thirty [fә:tI]

40 – forty

50 – fifty 

60 –sixty 

70 – seventy 

80 – eighty [eIti]

90 – ninety [naInti]

100 – one hundred

 [łan handrId]

1000 – one thousand 

[łan fauzәnd]


Seasons - pory roku

spring

summer  [samә]

autumn  [o:tem]

winter [łintә]


 


 





EXERCISE

https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Big_numbers/High_numbers_hd1415351pr

 

 Lesson 3

Subject: Verbs: to be and have got. Traits of character, feelings and emotions.

 

 

CECHY CHARAKTERU - TRAITS OF CHARACTER

 

aggressive - agresywny

annoying - irytujący

brave - odwazny

careful - uważny, staranny

cheerful - radosny

clever - mądry

confident - pewny siebie

easy-going - wyluzowany

forgetful - zapominalski 

funny - zabawny

generous - hojny

gentle - łagodny

hard-working - pracowity

honest - uczciwy

lovely - cudowny

mean - skąpy

messy - bałaganiarski

moody - o zmiennych nastrojach

nervous - nerwowy

noisy - hałaśliwy

nosey - wścibski

patient - cierpliwy

punctual - punktualny

reliable - rzetelny

rude - bezczelny

self-confident - pewny siebie

selfish - samolubny

serious- poważny

shy - nieśmiały

silly - głupiutki

smart - mądry, sprytny

sociable- towarzyski

strict - surowy

stubborn - uparty

stupid - głupi

talkative - gadatliwy

weird - dziwaczny 

 

UCZUCIA I EMOCJE - FEELINGS AND EMOTIONS

 

annoyed - rozdrażniony, poirytowany

bored - znudzony

calm - spokojny

delighted - zachwycony

embarassed- zakłopotany, zażenowany 

excited - podekscytowany

frightened - przestraszony

furious - wściekły

jealous - zazdrosny

lonely - samotny

proud - dumny

scared - przerażony

shocked - zszokowany

surprised - zdziwiony, zaskoczony

upset - zasmucony

worried - zmartwiony 

 

 EXERCISE - wordwall.net

 

CZASOWNIK "HAVE GOT" - mieć

 


Bibliografia: Małgorzata Konopczyńska (praca zbiorowa), "Teraz egzamin ósmoklasisty", wyd. Nowa Era, str. 6



Lesson 4

Subject: Describing people. Have got - exercises.


WYGLĄD ZEWNĘTRZNY - APPEARANCE

 

bald - łysy

beard - broda

curly - kręcone

fair - jasny

freckles - piegi

fringe - grzywka

ginger - rude

good-looking - atrakcyjny, przystojny

moustache - wąsy

overweight - z nadwagą

pale - blady, jasny

plump - pulchny

ponytail - kucyk

slim - szczupły

straight - proste

tan - opalenizna

thin - chudy

wavy - falowane

wrinkles - zmarszczki 

 

UBRANIA I AKCESORIA - CLOTHES AND ACCESSORIES 

 

belt - pasek

bracelet - bransoletka

coat - płaszcz

dress - sukienka

earrings - kolczyki

flat shoes - buty na płaskim obcasie

handbag - torebka

hat - kapelusz, czapka

high-heels - buty na wysokim obcasie

jacket - krótka, lekka kurtka; marynarka

necklace - naszyjnik

parka - ciepła kurtka z kapturem

purse - portmonetka

ring - pierścionek

scarf - szalik, szal

shirt - koszula

shorts - szorty

skirt - spódnica

slippers - kapcie

socks - skarpety

suit - garnitur 

sweatshirt - bluza sportowa

tie - krawat

tights - rajstopy

top - bluzka

trainers - buty sportowe

trousers - spodnie

umbrella - parasol

wallet - portfel

wellies - kalosze 

 

 Bibliografia: Małgorzata Konopczyńska (praca zbiorowa), "Teraz egzamin ósmoklasisty", wyd. Nowa Era, str. 6

 

 

 Opis osoby powinien zawierać:

 

1. Wprowadzenie – przedstawiające kim jest opisywana osoba tj. jak ma na imię, ile ma lat, jak ją poznaliśmy.

 
2. Rozwinięcie/część główną – zawierające takie elementy jak wygląd zewnętrzny danej osoby, jej cechy charakteru, zainteresowania, sposób bycia, styl życia. Jest to tak zwany opis właściwy.

 
3. Zakończenie – zawierające nasze komentarze oraz odczucia w stosunku do opisywanej osoby. 

 

Przykładowy opis osoby

 

My best friend’s name is Monika. We met for the first time 3 years ago. Now we sit in the same desk and spend lot of time together. 

 

Monika looks like her father. She is tall and slim. She has oval face, big, green eyes with long eyelashes and shoulder length, dark, curly hair. She is beautiful. She usually wears T-shirts, jeans and comfortable white trainers. She doesn’t wear any jewellery. Monika is a very nice girl. She is outgoing and has many friends. She’s reliable, so she would never reveal my secrets. I trust her. She is patient and sensitive – if I have a problem she is always there for me. Monika is also clever and she knows a lot of interesting stories. One of Monika’s favourite hobbies is horse riding, because she loves horses and likes spending her time with them. Moreover, Monika likes dancing and she often goes to parties. 

 

I am very happy that Monika is my best friend. I always have a good time with her and she’s my most trusted friend. 

 

Bibliografia:

https://english-online.pl/opis-osoby/


 

Lesson 5


Subject: Skills and functional language practice.

 

 

 


 Bibliografia: Teen Explorer 7, wyd. Nowa Era, str. 26-27

 

Lesson 6

 

Subject: Present Continuous

 

PRESENT CONTINUOUS

now - teraz

at the moment - w tym momencie

  • czynność tymczasowa

  •   czynność, która zostanie wykonana w niedalekiej przyszłości –

     ustalone plany na przyszłość

  • irytujące nawyki

  • zmieniające się / rozwijające się sytuacje np. It’s getting dark.

today -dzisiaj

this week - w tym tygodniu

this month / year - w tym miesiącu /roku      

tonight - dziś wieczorem

tomorrow - jutro

next week/month/ year/spring/ Monday


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PYTANIA SZCZEGÓŁOWE

What am I reading?

What are you reading?

What is he reading?

What is she reading?

What is it reading?

What are we reading?

What are you reading?

What are theey reading?

 

 
Lesson 7

Subject: Present Simple. Functional language exercises.
 

PRESENT SIMPLE

 

czynności powtarzające się /nawykowe,

wyrażanie uczuć, 

doznań, 

ogólne prawdy,

sytuacje trwałe,

przyszłość oparta na rozkładach np. jazdy itp.

every day – codziennie

every week /month/year – każdego tygodnia, miesiąca, roku 

always – zawsze 

usually - zazwyczaj

often – często

frequently – często

sometimes –czasami

occasionally – czasami

from time to time – od czasu do czasu   

seldom, rarely – rzadko

never - nigdy 


 EXERCISE
 
FUNKCJE JĘZYKOWE

Materiały: Virginia Evans, Jenny Dooley, Smart Time 2, wyd. Express Publishing, str. NF1-NF2.


Lesson 8

Subject: Past Simple. Language functions - exercises.

EXERCISE 1

EXERCISE 2 - IRREGULAR VERBS 

 

EXERCISE 3

Fill in the gaps with the correct forms of the verbs in brackets in Past Simple.

1.  Ben ................................. (take) a photo yesterday.

2. . .................................... (Ben/take) a photo yesterday?

3.. ...........................................(What / Ben/ do) yesterday?

4. Ben ..................................... (not/take) a photo yesterday.

5. Emma ................................. (be) at the cinema last Saturday.

6. .................................... (she/ be) at the cinema last Thursday?

7. She ................................ (not / be) at the cinema last Thursday.

9. Sue ................................. (meet/she/friend) 8 years ago.

10. ........................................ (Sue /meet) her friend nine years ago?

11. She ................................. (not/meet) her friend nine years ago.

12. ........................................... (When/ she /meet ) her friend?


Language functions


1. How old are you?  - Ile masz lat?

2. What does he do? / What’s his job? - Czym on się zajmuje? / Jaki jest jego zawód?

3. Where are you from? - Skąd jesteś?

4. Who is she? - Kim ona jest?

5. When were you born? - Kiedy się urodziłeś?

6. What does he look like? - Jak on wygląda?

7. What’s he like? - Jaki on jest? ( charakter)

8. Where was he born? - Gdzie on się urodził?

9. Where do you live? - Gdzie mieszkasz?

10 When was your uncle born? - Kiedy urodził się twój wujek?

11. What time is it? - Która jest godzina?

12. Have you got any siblings? - Czy masz jakieś rodzeństwo?

13. Is he your cousin? - Czy on jest twoim kuzynem?

14. Who is she? / Do you know who this girl is? /Who's that girl?/

-Kim ona jest? / Czy wiesz kim jest tamta dziewczyna? / Kim jest tamta dziewczyna?

15. What does he do? - Czym on się zajmuje?

16. What do you know about him? - Co o nim wiesz?

17. What time do you get up? - O której godzinie wstajesz?

18. Are you from Gdańsk? - Czy jesteś z Gdańska?

19. What time does the concert start? - O której godzinie zaczyna się koncert?

20. What does she look like? - Jak ona wygląda?



Lesson 9

Subject: Past Continuous, Presesent Perfect





 




 

EXERCISE 1

 

EXERCISE 2




 

Bibliografia
 https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/grammar/past-continuous-progressive-tense/when-while-past-continuous-tense/113736

https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Present_perfect/LET%27S_PRACTISE_THE_PRESENT_PERFECT_TENSE!_ss1294868da

 

Lesson 10

Subject: Future Simple. Revision and consolidation of material.

 



https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Future_Simple/Future_simple_so2356003xr

 

EXERCISE 2




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz