ARKUSZE - egzamin ósmoklasisty
15. Robert is a careful driver.
DRIVES
Rober ..................................... .
TŁUMACZENIE FRAGMENTÓW ZDAŃ
1. Suddenly, I heard the ....................... (grzmot). It was very close to my house.
2. The ......................... (pożar buszu) burnt many trees in the forest and destroyed several homes, too.
3. A ........................... (susza) is a long period ot time in which there's no rain.
4. A ......................... (błyskawica) is a flash of bright light in the sky.
5. Ten years ago there was a huge ........................... (powódź) in Poland.
6. Which city has ............................. weather? (najcieplejszą)
7. On Saturday, Madrid will be .......................... Rome. (zimniejszy niż)
8. London is ............................... Rome today. (równie słoneczny jak / tak słoneczny jak)
UKŁADANIE FRAGMENTÓW ZDAŃ
Uzupełnij zdania. Wykorzystaj w odpowiedniej formie wyrazy podane
w nawiasach. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast –
jeśli jest to konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać zdania logiczne i gramatycznie
poprawne. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów.
Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy, wliczając w to wyrazy
już podane.
1. Which ocean (be/deep) ....................................... the world?
2. The rose (be/beautiful) ...................................... of all the flowers.
3. Kate (sing/beautiful) ............................................ .
4. Mike (be/tall) .......................................... John.
5. John (not be/ tall) ....................................... as Mike.
6. Leo Messi (play / good) .................................... than other footballers.
Zadanie
Przetłumacz podane w nawiasach słowa i wyrażenia na język angielski.
Which person is the …………………. ……………………. (przewodnik wycieczek)?
Where ………………………(pojechałeś) last year?
Where ……………………… (się zatrzymałeś) during last holiday?
What …………………... (była pogoda)?
What activities ………………………… (robiłeś) last summer?
………………….. ( czy podobały ci się) last holiday holiday?
………………….. (jak długo) did you stay there?
This is the painter …………………. (który namalował) this landscape.
Wilcza Góra is a peak …………………. (który jest) made of basalt.
In Iceland you can swim the a Blue Lagoon, …………. (która) is a hot spring.
We’re staying in …………………….. (schronisko młodzieżowe).
I ……………….. (mam zamiar spędzić czas) with my friends.
Kate ………………… (ma dobre relacje) with her sister.
Every Thursday Mike …………………….. (przesiaduje do późna).
I …………………. (podziwiam) my mum.
They ………………….. (odwołali) last school
trip because of the lockdown.
Yesterday Jack ………………….. (pokłócił się z) friend Tom.
Fortunately, they ……………….(pogodzili się) very quickly.
I’m sure, they ………………..(znajdą) a cure
for coronavirus.
What ……………………………. (masz zamiar robic) t
his afternoon?
Jessica ……………………… (dzieli pokój z) her sister.
Let’s go ………………… (na całodniową wycieczkę)
to the Świętokrzyskie Mountains, which are amazing
in autumn.
Tina is going to spend Saturday afternoon in an …………………………..
(park rozrywki) .
Last Monday, The Greens ……………….. (zatrzymali się) at a hotel
in Kielce for one night because they missed the last train to Sandomierz.
24.Some film stars stayed in a very exclusive …………………….
(ośrodek wypoczynkowy) after finishing filming.
25. Would you like to …………………………... (zwiedzać) around the town
after breakfast?
Zadanie
Uzupełnij zdania. Wykorzystaj w odpowiedniej formie wyrazy podane
w nawiasach. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast –
jeśli jest to konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać zdania logiczne i gramatycznie
poprawne. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów.
Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy, wliczając w to wyrazy
już podane.
1. What (she / look / for) ____________________________________ now?
Has she lost her phone again?
2. She is a good student. She is (interest / in / learn) _______________________________ new things.
3. Oops, I have to go back home. I’ve taken a pair of my (father / shoe) _________________ by mistake.
He will be angry.
4. Bob, (be / you / old) _________________________________________
than your sister?
5. (Zamierzam) _________________________ be an architect when
I finish my studies.
6. My cousin is taller than me and her _________________________ (włosy są)
darker.
7. (Trzech mężczyzn) _________________________ tried to rob a bank yesterday
after midnight.
8. Queen Elizabeth II (urodziła się) _________________________ in 1926.
9. We won’t organise the trip because
(nie ma żadnych) _________________________
students who want to go.
10. How about (go / concert) _________________________on Saturday?
11. Can you tell me if you (be / interest) _________________________
in the project now?
12. Travelling by coach is (comfortable / go) _________________________
by train.
13. This is my cousin who (work / Ireland) _________________________
last year.
14. Mark, we are waiting for you, so (not / late) _________________________.
15. Please take these tablets four (time/day) _______________________________.
16. It is (difficult/decision) _____________________________________
I have ever taken.
17. I ( just/finish/do)______________________________________________
my
homework. Now I can go for a walk with my dog.
18. If Mary ( not/be/school) _______________________________________
tomorrow, she won’t write a very important exam.
19. It’s ( expensive/dress) _____________________________________________
in the shop so I won’t buy it. Let’s find something cheaper.
20. Guess what! I (buy/two/mouse) ______________________________________
in the pet shop yesterday. They’re so cute!
21. You ( not/must/take) _____________________________________________
photos during this concert. The musicians don’t want it.
Exam practice
Zad. 1. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymaćlogiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań. Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie trzy wyrazy.
1.1. (Wyłącz) ________________________________________________ your mobile phone, the lesson will start in a moment.
1.2. Reksio is (najszybszym psem)_______________________________________________ I have ever seen.
1.3. Where (spotkałeś) ___________________________________________ Ann yesterday?
1.4. We need (kilka jabłek) _____________________________________________________ to make this cake.
1.5. I’d like to know (czy lubisz) ________________________________________________ fantasy books.
Zad.2.
Uzupełnij poniższe minidialogi (2.1.–2.3.), wybierając spośród podanych opcji brakującą wypowiedź jednej z osób. Zakreśl literę A, B albo C.
2.1. X: Can you pass me some bread, please?
Y: _________________________
A.Never mind.
B.You’re very kind.
C.Here you are.
2. 2. X: Which way should I take now?
Y: ________________________
A.Turn left, then go straight on.
B.Take only what’s necessary.
C.Put that sign the other way round.
2.3. X: ________________________
Y: Peter does.
A.Who else likes them?
B.Who do they like?
C.Who do you like best?
Zad.3 Dla każdej z opisanych sytuacji (3.1.–3.3.) wybierz właściwą reakcję. Zakreśl literę A, B albo C.
3.1. Kolega z Anglii informuje Cię, że nie może Cię odwiedzić. Co powiesz, wyrażając swoje rozczarowanie?
A. What a pity!
B. It doesn’t matter.
C. Same to you.
3.2. Masz nowe okulary przeciwsłoneczne. Jak zapytasz koleżankę o opinię na ich temat?
A. Do you like your new sunglasses?
B. How do you like my sunglasses?
C. What are her sunglasses like?
3.3.Dzwoni do Ciebie sąsiad, ale nie możesz w tej chwili rozmawiać. Co mu powiesz?
A. I’m sorry for calling so late.
B. I had a few calls to make.
C. I’ll call you back.
Zad. 4
Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymaćlogiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawnośćortograficzna wpisywanych fragmentów zdań.
Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
4.1. My uncle (mieszka) _______________________________ in Wales since he got married two years ago.
4.2. I think you (nie powinnaś zabierać) __________________________________________ your dog with you on the next holiday.
4.3. (Czy interesujesz się) ___________________________________________ in modern art by any chance?
4.4. Look at this photo! I like the girl (która siedzi) __________________________________ next to John.
4.5. (Czy musiałeś) __________________________________ leave so early in the morning?
Zadanie 5. (0–3)
Uzupełnij poniższe minidialogi (5.1.–5.3.), wybierając spośród podanych odpowiedzi brakującą wypowiedź jednej z osób.
Zakreśl literę A, B albo C.
5.1. X: I have to clean up the house. Will you help me?
Y: _________________________
A. I don’t know why you help me.
B. Sure, what do you want me to do?
C. Excuse me, do you want to help me?
5.2. X: _________________________
Y: Well, I prefer to learn at home.
A. Do you like to study in the library?
B. When did you learn about this house?
C. Could you tell me where my book is?
5.3. X: So what are you going to do now?
Y: ________________________
A. Not at all.
B. I have no idea.
C. Not today, thank you
Zadanie 6. (0–3)
Dla każdej z opisanych sytuacji (6.1.–6.3.) wybierz właściwą reakcję.
Zakreśl literęA, B albo C.
6.1. Kolega wrócił z wakacji. Zapytaj go o wrażenia.
A. How was your holiday?
B. How would you spend your holiday?
C. How did you come back from your holiday?
6.2. Sąsiad pożyczył Ci swój telefon. Jak wyrazisz wdzięczność?
A. You are welcome.
B. It’s very kind of you.
C. Thanks for calling me.
6.3. Kolega przekazuje Ci zaskakującą wiadomość. Jak wyrazisz zdziwienie?
A. It’s no surprise!
B. Really? What a surprise!
C. Is that really surprising?
Exam practice - more exercises
GROUP I
1. Jane ..................................(jest podobna do swojej) mum.
2. Mike ..................................(dobrze się bawi) at the party now.
3. Sue ............................... friends in her free time. (spędza czas z / hang...)
4. ..........................(podgłoś) the music ................... .
5. . .............................(wysiądź z ) the train.
6. .........................(wsiądź do) bus.
7. Listen! The birds ............................... (śpiewają) cheerfully.
8. .................................( Czy mogę rozmawiać z ) Mary?
9. .............................. (Czy byłeś) to the cinema yet?
10. While ...............................(spacerowała), she heard someone crying for help.
11. These shoes ........................ (były zrobione) in China last year.
12. This is the computer.................................. (którego używam) every day.
13. My neighbour is a person................................... (która pomaga) me in need.
14. ............................ (Uśmiech mojego przyjaciela) is marvellous.
15. At 4 pm yesterday, John ............................. (put up) a shelf when
suddenly he .......................(drop) a drill on his toe.
16. The museum .....................................(be/visit) by thousands of people next year.
(strona bierna)
17. My father is ........... policeman. (a/an/the/-)
18. She .................................... (not have to) get up early.
19. You ...................................(be/good) English.
20. I ............................ (be/keen) geography.
21. I am ..................... (pasjonuję się) science.
GROUP 2
1. This computer ............................ (jest zbyt stary = za stary)
2. This computer .......................... (nie jest wystarczająco nowy).
3. I like the roof ................................ (naszego domu).
4. .......................... (Ich mundurki szkolne) are smart.
5. ............................ (Wasz samochód) is very speedy.
6. The soup ........................... (jest za gorąca) to eat it.
7. It isn't ............................. (wystarczająco ciepło) to go for a walk.
8. She .................................. (ma zamiar jeździć) a bike.
9. Mike ............................... (musi) do his homework.
10. Kate ................................ (nie musi nosić) a school uniform.
11. .........................(wsiądź do) the car.
12. .......................(wysiądź z) the car.
13. ........................(włącz) the computer.
14. She ..............................(be/fond) art.
15. That's ............. interesting book. (a/an/the/-)
16. She .................................. (take up) rock climbing when she was ten years old.
17. I'm going to ........... bed. (a/an/the/-)
18. These shoes ............................... (be/make) in China last year.
(strona bierna)
19. Seeds ............................ (be/plant) every spring.
20. She ........................ (feel/like/watch) a comedy.
21. This is the computer.................................. (którego używam) every day.
ZADANIE
1. Alice ..................... friends in her free time. (spędza czas z / hang...)
2. Mike ...................................(dobrze się bawi) at the party now.
3. Jane .......t...........................(jest podobna do swojej) mum.
4. I ....................(be/good) English.
5. You .......................... (be/keen) geography.
6. She .........................(be/fond) art.
7. I ............... (pasjonuję się) science.
8. She ...................... (feel/like/watch) a comedy.
9. She ......................... (take up) rock climbing when she was ten years old.
10. .........................(wsiądź do) bus.
11. .......................(wysiądź z ) the train.
13. .......................(wsiądź do) the car.
14. ....................(wysiądź z) the car.
15. ..................(włącz) the computer.
16. ..................(podgłoś) the music.
17. My father is ........ policeman. (a/an/the/-)
18. That's ........ interesting book. (a/an/the/-)
19. I'm going to ...... bed. (a/an/the/-)
KLUCZ DO ZADAŃ OTWARTYCH:
str. 187
What are you going to do when you graduate? - Co masz zamiar robić,
gdy ukończysz szkołę (średnią / studia)?
Could you spell your first name, please? - Czy mogłabyś przeliterować swoje imię?
/ How do you spell your first name? Jak literuje się twoje imię?
/ Jak przeliterujesz swoje imię?
How can I help you? - W czym mogę pomóc? / Jak mogę Panu/Pani pomóc?
Do you like tea? - Czy lubisz herbatę?
Do you need some help? - Czy potrzebujesz pomocy?
Would you like to go to a museum? - Czy chciałbyś pójść do muzeum?
What do you mean by that? - Co masz przez to na myśli?
Do you want to go to the cinema tonight? - Czy chcesz pójść do kina dziś wieczorem
(dzisiejszej nocy)?
When are you coming back home? - Kiedy wracasz do domu?
Would you like to come to my party? - Czy chciałbyś przyjść na moje przyjęcie?
Where are you going on holiday? Gdzie jedziesz na wakacje?
Can I help you? Czym mogę służyć (pomóc)?
What are your plans for the summer? - Jakie są twoje plany na lato?
/What would you like to do this summer? Co chciałabyś robić tego lata?
Where would you like to go this summer? Gdzie chciałbyś pojechać tego lata?
Could I help you? Czy mógłbym Pani pomóc? / Can I help you?
Where are you going this weekend? - Gdzie pojedziesz w ten weekend?
/ What are you doing this weekend? - Co będziesz robić w ten weekend?
Would you like to take a break? - Czy chcielibyście zrobić sobie przerwę?
When is Terry leaving? - Kiedy Terry wyjeżdża (/wychodzi)?
Would you like some cake? - Czy chciałbyś trochę ciasta?
Would you like to go to the park? - Czy chciałbyś pójść do parku?
dodatkowe pytanie:
Could you repeat that, please. Czy mógłby Pan to powtórzyć?
Could you speak more slowly, please? Czy mogłaby Pani mówić wolniej?
WORKSHEET 4 - STR. 189
My name is ………… .
I’m from Gierlachów.
My mum is …………… .
I was born in Sandomierz.
I go to school at 7.45.
My best friend is reliable and helpful.
She is of medium height and built. She’s got short wavy brown hair and brown
eyes.
It’s half past two.
It was awesome and I had a great time.
I usually watch films in my free time.
Yes, I went there last summer.
How about going swimming?
Yes, I do. It’s very tasty.
Sorry, I can’t right now. / Yes, of course.
That’s a great idea. / That sounds great. / That sounds like a great idea.
/ Yes, I’d love to. / Sorry, I’d rather watch a video than go to the cinema
this evening.
Yes, please.
Please, do.
Yes, go straight on, take the second turning on the right, then go past
the bank and the bus stop is opposite the supermarket.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz