ZADANIA POWTÓRZENIOWE

MATERIAŁY EGZAMINACYJNE

WSKAZÓWKI EGZAMINACYJNE

ARKUSZE - egzamin ósmoklasisty 

ARKUSZE - egzamin gimnazjalny  

 POWTÓRZENIE MATERIAŁU 1

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Robert is a careful driver.

DRIVES

Rober ..................................... .

TŁUMACZENIE FRAGMENTÓW ZDAŃ
1. Suddenly, I heard the ....................... (grzmot). It was very close to my house.
2. The ......................... (pożar buszu) burnt many trees in the forest and destroyed several homes, too.
3. A ........................... (susza)  is a long period ot time in which there's no rain.
4. A ......................... (błyskawica)  is a flash of bright light in the sky.
5. Ten years ago there was a huge ........................... (powódź) in Poland.
6. Which city has ............................. weather? (najcieplejszą)
7. On Saturday, Madrid will be .......................... Rome. (zimniejszy niż)
8. London is ............................... Rome today. (równie słoneczny jak / tak słoneczny jak)

UKŁADANIE FRAGMENTÓW ZDAŃ
Uzupełnij zdania. Wykorzystaj w odpowiedniej formie wyrazy podane
w nawiasach. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast –
 jeśli jest to konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać zdania logiczne i gramatycznie
poprawne. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów.
Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy, wliczając w to wyrazy
już podane.

1. Which ocean (be/deep) ....................................... the world?
2. The rose  (be/beautiful) ...................................... of all the flowers.
3. Kate (sing/beautiful) ............................................ .
4. Mike (be/tall) .......................................... John.
5. John (not be/ tall) ....................................... as Mike.
6. Leo Messi  (play / good) .................................... than other footballers.


Zadanie

Przetłumacz podane w nawiasach słowa i wyrażenia na język angielski.


  1. Which person is the …………………. ……………………. (przewodnik wycieczek)?

  2. Where ………………………(pojechałeś) last year?

  3. Where ……………………… (się zatrzymałeś) during last holiday?

  4. What …………………... (była pogoda)?

  5. What activities ………………………… (robiłeś) last summer?

  6. ………………….. ( czy podobały ci się) last holiday holiday?

  7. ………………….. (jak długo) did you stay there?

  8. This is the painter …………………. (który namalował) this landscape.

  9. Wilcza Góra is a peak …………………. (który jest) made of basalt.

  10. In Iceland you can swim the a Blue Lagoon, …………. (która) is a hot spring.

  11. We’re staying in …………………….. (schronisko młodzieżowe).

  12. I ……………….. (mam zamiar spędzić czas) with my friends.

  13. Kate ………………… (ma dobre relacje) with her sister.

  14. Every Thursday Mike …………………….. (przesiaduje do późna).

  15. I …………………. (podziwiam) my mum.

  16. They ………………….. (odwołali) last school

     trip because of the lockdown.

  17. Yesterday Jack ………………….. (pokłócił się z) friend Tom.

     Fortunately, they ……………….(pogodzili się) very quickly.

  18. I’m sure, they ………………..(znajdą) a cure 

    for coronavirus.

  19. What ……………………………. (masz zamiar robic) t

    his afternoon?

  20. Jessica  ……………………… (dzieli pokój z) her sister.

  21.  Let’s go ………………… (na całodniową wycieczkę)

     to the Świętokrzyskie Mountains, which are amazing 

    in autumn.

  22.  Tina is going to spend Saturday afternoon in an …………………………..

     (park rozrywki) .

  23.  Last Monday, The Greens ……………….. (zatrzymali się) at a hotel 

    in Kielce for one night because they missed the last train to Sandomierz.

24.Some  film stars stayed in  a very exclusive ……………………. 

(ośrodek wypoczynkowy) after finishing filming. 

25. Would you like to …………………………... (zwiedzać) around the town 

after breakfast?

 Zadanie

Uzupełnij zdania. Wykorzystaj w odpowiedniej formie wyrazy podane
w nawiasach. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast –

 jeśli jest to konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać zdania logiczne i gramatycznie
poprawne. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów.
Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy, wliczając w to wyrazy

 już podane.

1. What (she / look / for) ____________________________________ now?

 Has she lost her phone again?

2. She is a good student. She is (interest / in / learn) _______________________________ new things.

3.  Oops, I have to go back home. I’ve taken a pair of my (father / shoe) _________________ by mistake.

 He will be angry.

4.  Bob, (be / you / old) _________________________________________ 

than your sister?

5.  (Zamierzam) _________________________ be an architect when 

I finish my studies.

6. My cousin is taller than me and her _________________________ (włosy są) 

darker.

7.  (Trzech mężczyzn) _________________________ tried to rob a bank yesterday 

after midnight.
8. Queen Elizabeth II (urodziła się) _________________________ in 1926.
9. We won’t organise the trip because 

(nie ma żadnych) _________________________
students who want to go.

10. How about (go / concert) _________________________on Saturday?
11. Can you tell me if you (be / interest) _________________________ 

in the project now?
12. Travelling by coach is (comfortable / go) _________________________ 

by train.
13. This is my cousin who (work / Ireland) _________________________ 

last year.
14. Mark, we are waiting for you, so (not / late) _________________________.

 15. Please take these tablets four (time/day) _______________________________.
16. It is (difficult/decision) _____________________________________ 

I have ever taken.

 17. I ( just/finish/do)______________________________________________

my
homework. Now I can go for a walk with my dog.
18. If Mary ( not/be/school) _______________________________________
tomorrow, she won’t write a very important exam.
19. It’s ( expensive/dress) _____________________________________________

in the shop so I won’t buy it. Let’s find something cheaper.
20. Guess what! I (buy/two/mouse) ______________________________________

in the pet shop yesterday. They’re so cute!
21. You ( not/must/take) _____________________________________________ 

photos during this concert. The musicians don’t want it.

  

Exam practice

Zad. 1. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymaćlogiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań. Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie trzy wyrazy

 1.1. (Wyłącz) ________________________________________________ your mobile phone, the lesson will start in a moment.  

1.2. Reksio is (najszybszym psem)_______________________________________________ I have ever seen.  

1.3. Where (spotkałeś) ___________________________________________ Ann yesterday? 

 1.4. We need (kilka jabłek) _____________________________________________________ to make this cake. 

 1.5. I’d like to know (czy lubisz) ________________________________________________ fantasy books.

Zad.2.

Uzupełnij poniższe minidialogi (2.1.–2.3.), wybierając spośród podanych opcji brakującą wypowiedź jednej z osób. Zakreśl literę A, B albo C.

 2.1. X: Can you pass me some bread, please?  
Y: _________________________ 
 A.Never mind.  
 B.You’re very kind.
 C.Here you are.

 2. 2. X: Which way should I take now?  
Y: ________________________  
A.Turn left, then go straight on.
 B.Take only what’s necessary.
 C.Put that sign the other way round.

 2.3. X: ________________________
 Y: Peter does.
A.Who else likes them?  
B.Who do they like?  
C.Who do you like best?


Zad.3 Dla każdej z opisanych sytuacji (3.1.–3.3.) wybierz właściwą reakcję. Zakreśl literę A, B albo C.


3.1. Kolega z Anglii informuje Cię, że nie może Cię odwiedzić. Co powiesz, wyrażając swoje rozczarowanie? 
 A. What a pity!
 B. It doesn’t matter.  
C. Same to you.  

3.2. Masz nowe okulary przeciwsłoneczne. Jak zapytasz koleżankę o opinię na ich temat? 
 A. Do you like your new sunglasses?
 B. How do you like my sunglasses?
 C. What are her sunglasses like?  

3.3.Dzwoni do Ciebie sąsiad, ale nie możesz w tej chwili rozmawiać. Co mu powiesz?  
A. I’m sorry for calling so late. 
 B. I had a few calls to make.
 C. I’ll call you back. 

 Zad. 4

Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymaćlogiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawnośćortograficzna wpisywanych fragmentów zdań.
 Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.  

4.1. My uncle (mieszka) _______________________________ in Wales since he got married two years ago.

4.2. I think you (nie powinnaś zabierać) __________________________________________ your dog with you on the next holiday. 

4.3. (Czy interesujesz się) ___________________________________________ in modern art by any chance?

 4.4. Look at this photo! I like the girl (która siedzi) __________________________________ next to John. 

 4.5. (Czy musiałeś) __________________________________ leave so early in the morning?


Zadanie 5. (0–3)
 Uzupełnij poniższe minidialogi (5.1.–5.3.), wybierając spośród podanych odpowiedzi brakującą wypowiedź jednej z osób. 
Zakreśl literę A, B albo C.

 5.1. X: I have to clean up the house. Will you help me? 
 Y: _________________________  

A. I don’t know why you help me.
 B. Sure, what do you want me to do?
 C. Excuse me, do you want to help me? 

 5.2. X: _________________________  
Y: Well, I prefer to learn at home. 

 A. Do you like to study in the library? 
 B. When did you learn about this house? 
 C. Could you tell me where my book is? 


 5.3. X: So what are you going to do now?  
Y: ________________________
 A. Not at all.  
B. I have no idea.
 C. Not today, thank you

 Zadanie 6. (0–3)
 Dla każdej z opisanych sytuacji (6.1.–6.3.) wybierz właściwą reakcję.
 Zakreśl literęA, B albo C.  

6.1. Kolega wrócił z wakacji. Zapytaj go o wrażenia.
 A. How was your holiday?
 B. How would you spend your holiday?
 C. How did you come back from your holiday? 

 6.2. Sąsiad pożyczył Ci swój telefon. Jak wyrazisz wdzięczność?  

A. You are welcome.  
B. It’s very kind of you.  
C. Thanks for calling me.

 6.3. Kolega przekazuje Ci zaskakującą wiadomość. Jak wyrazisz zdziwienie?
 A. It’s no surprise!  
B. Really? What a surprise!
 C. Is that really surprising? 

Exam practice - more exercises 

 

GROUP I

1. Jane ..................................(jest podobna do swojej) mum.

2. Mike ..................................(dobrze się bawi) at the party now.

3. Sue  ...............................  friends in her free time. (spędza czas z / hang...)

4. ..........................(podgłoś) the music ................... .

5. . .............................(wysiądź z ) the train.

6. .........................(wsiądź do) bus.

7. Listen! The birds ............................... (śpiewają) cheerfully.

8. .................................( Czy mogę rozmawiać z ) Mary?

9. .............................. (Czy byłeś) to the cinema yet?

10. While ...............................(spacerowała), she heard someone crying for help.

11. These shoes ........................ (były zrobione) in China last year.

12. This is the computer.................................. (którego używam) every day.

13. My neighbour is a person................................... (która pomaga) me in need.

14. ............................ (Uśmiech mojego przyjaciela) is marvellous.

15. At 4 pm yesterday, John ............................. (put up) a shelf when

suddenly he .......................(drop) a drill on his toe.

16. The museum .....................................(be/visit) by thousands of people next year.

(strona bierna)

17. My father is ........... policeman. (a/an/the/-)

18. She .................................... (not have to) get up early.

19. You ...................................(be/good) English.

20. I ............................ (be/keen) geography.

21. I am ..................... (pasjonuję się) science.


GROUP 2

1. This computer ............................ (jest zbyt stary = za stary)

2. This computer .......................... (nie jest wystarczająco nowy).

3. I like the roof ................................ (naszego domu).

4. .......................... (Ich mundurki szkolne) are smart.

5. ............................ (Wasz samochód) is very speedy.

6. The soup ........................... (jest za gorąca) to eat it.

7. It isn't ............................. (wystarczająco ciepło) to go for a walk.

8. She .................................. (ma zamiar jeździć) a bike.

9. Mike ............................... (musi) do his homework.

10. Kate ................................ (nie musi nosić) a school uniform.

11. .........................(wsiądź do) the car.

12. .......................(wysiądź z) the car.

13. ........................(włącz) the computer.

14. She ..............................(be/fond) art.

15. That's ............. interesting book. (a/an/the/-)

16.  She .................................. (take up) rock climbing when she was ten years old.

17. I'm going to ........... bed. (a/an/the/-)

18. These shoes ............................... (be/make) in China last year.

(strona bierna)

19. Seeds ............................ (be/plant) every spring.

20.  She ........................ (feel/like/watch) a comedy.

21. This is the computer.................................. (którego używam) every day.


ZADANIE

1. Alice .....................  friends in her free time. (spędza czas z / hang...)

2. Mike ...................................(dobrze się bawi) at the party now.

3. Jane .......t...........................(jest podobna do swojej) mum.

4. I ....................(be/good) English.

5. You .......................... (be/keen) geography.

6. She .........................(be/fond) art.

7. I ............... (pasjonuję się) science.

8. She ...................... (feel/like/watch) a comedy.

9. She ......................... (take up) rock climbing when she was ten years old.

10. .........................(wsiądź do) bus.

11. .......................(wysiądź z ) the train.

13. .......................(wsiądź do) the car.

14. ....................(wysiądź z) the car.

15. ..................(włącz) the computer.

16. ..................(podgłoś) the music.

17. My father is ........ policeman. (a/an/the/-)

18. That's ........ interesting book. (a/an/the/-)

19. I'm going to ...... bed. (a/an/the/-)

ODPOWIEDZI

1. Alice ......hangS..out..with.  friends in her free time. (spędza czas z / hang...)

2. Mike ...is having a good time...............................(dobrze się bawi) at the party now.

3. Jane .......takes after...........................(jest podobna do swojej) mum.

4. I ..am ..........good ...AT....................(be/good) English.

5. You .....are keen on....................... (be/keen) geography.

6. She ...is fond of...........................(be/fond) art.

7. I am ...into.................. (pasjonuję się) science.

8. She .feels like watching..................... (feel/like/watch) a comedy.

9. She ........took up.......................... (take up) rock climbing when she was ten years old.

10. .........................(wsiądź do) bus.

11. ...get off..........................(wysiądź z ) the train.

13. ...............get in..........(wsiądź do) the car.

14. .......get out of................(wysiądź z) the car.

15. .......Turn on.................(włącz) the computer.

16. .....Turn up.....................(podgłoś) the music ................... .

17. My father is .a.......... policeman. (a/an/the/-)

18. That's .an............ interesting book. (a/an/the/-)

19. I'm going to ..-......... bed. (a/an/the/-)


ZADANIE
1. This computer .................. (jest zbyt stary = za stary)

2. This computer .......................... (nie jest wystarczająco nowy).

3. I like the roof ............................... (naszego domu).

4. ........................ (Ich mundurki szkolne) are smart.

5. ......................... (Wasz samochód) is very speedy.

6. The soup .................... (jest za gorąca) to eat it.

7. It isn't ........................... (wystarczająco ciepło) to take the baby for a walk.

8. She ............................... (ma zamiar jeździć) a bike.

9. Mike ............................ (musi) do his homework.

10. Kate ......................... (nie musi nosić) a school uniform.

11. Listen! The birds .............................. (śpiewają) cheerfully.

12. ......................... (Czy byłeś) to the cinema yet?

14. While ..............................(spacerowała), she heard someone crying for help.

15. These shoes ................... (były zrobione) in China last year.

16. She .................................... (not have to) get up early.

17. This is the computer.............................. (któego używam) every day.

18. My neighbour is a person.................................. (która pomaga) me in need.

19. ... ........................ (Uśmiech mojego przyjaciela) is marvellous.

marvellous - cudny, wspaniały, zachwycający, prześliczny

20. At 4 pm yesterday, John ............................. (put up) a shelf when 

suddenly he ...................(drop) a drill on his toe.

ODPOWIEDZI

1. This computer ...is.......too old.................. (jest zbyt stary = za stary)

2. This computer .......isn't new ENOUGH................... (nie jest wystarczająco nowy).

3. I like the roof .........of our house....................... (naszego domu).

4. ....Their school unifroms...................... (Ich mundurki szkolne) are smart.

5. ......Your car...................... (Wasz samochód) is very speedy.

6. The soup ....is.....too hot.................. (jest za gorąca) to eat it.

7. It isn't ........warm enough..................... (wystarczająco ciepło) to take the baby for a walk.

8. She ........is going to ride.......................... (ma zamiar jeździć) a bike.

9. Mike ......has to......................... (musi) do his homework.

10. Kate .......doesn't have to......................... (nie musi nosić) a school uniform.

11. Listen! The birds ...........are singing.................... (śpiewają) cheerfully.

12. ...Can I speak to..............................( Czy mogę rozmawiać z ) Mary?

13. ....Have you been .......................... (Czy byłeś) to the cinema yet?

14. While .....she was walking..........................(spacerowała), she heard someone crying for help.

15. These shoes .....were made ................... (były zrobione) in China last year.

16. She ...doesn't have to ................................. (not have to) get up early.

17. This is the computer.....which I use............................. (któego używam) every day.

18. My neighbour is a person........who helps........................... (która pomaga) me in need.

19. ....My friend's smile ........................ (Uśmiech mojego przyjaciela) is marvellous.

marvellous - cudny, wspaniały, zachwycający, prześliczny

20. At 4 pm yesterday, John ...........was putting up.................. (put up) a shelf when 

suddenly he .....dropped..................(drop) a drill on his toe.


ZADANIE

A)....Present Continuous - czas teraźniejszy ciągły
....................................

1. Maggie (ride) ....................  a snowboard at the moment.

2. (Maggie/ride) ............a snowboard at the moment?

3. She (not/ride) ..................a snowboard at the moment.

4. Where........ (she /ride) a snowboard at the moment?

5. They ...........(make) a snowman now.

6. They ........................... (not/make) a model plane now.

7. What ............................ (they/make) now?

8. You ................................ (fly) to London next Saturday.


B) ...........................................

1. Ben ........................(visit) grandma every weekend.

2. (Ben/visit) ................................... his grandma every weekend?

3. Ben .................................... (not/visit) his grandma on Mondays.

4. When .............................. (he/visit) his grandma?

5. The apples  ............................. (cost) 2 pounds per kilo.

6. How much (they/cost) ...................................... ?

7. The apples ............................ (be) 2 pounds per kilo.

8. How much ................................ (be/the apples) ?

9.  The train ........................... (leave) at 4.00. 

10. What time ................................ (the train/leave)?



C) ...........................................

1. Mark .................................. (lose/he) bus ticket yesterday.

2. (Mark/lose) ................................ a passport yesterday?

3. Where (Jessica/lose) ................................ her wallet yesterday?

4. I (not/ see) .................................. you on Skype two days ago.

5. We ................................. (be) on Skype last Friday.

6. We ............................ (not/be) on Skype last Saturday.


D) ......................................

1. I ............................ (just/find) a key to the classroom.

2. I ................................. (not /find) my umbrella, yet.

3. She ........................... (take) a lot of photos for the project so far.

4. We .................................... (learn) in this school since 2013.

5. She ................................ (not /take) a spring photo, yet.


E) ...................................

1. Yesterday at 5.00 p.m. Justin ..................................... (prepare/supper).

2. Sally .......................... (have) her online lessons last Monday when the laptop broke down.

3. ...................................... (You/listen) to music at 7.30 am yesterday?

4. (It/snow) .................................... heavily this time yesterday.


F) ..............................................

1. People ............................. .... (land) on Mars in the next century.

2. (people/land) .................................. on Mars in the next century?

3. They ................................. (not/land) on Mars next year.

4. When ..................................... (people / land) on Mars?

5. I think it ............................. (be/snowy) tomorrow.

6. It ........................(not/be) rainy tomorrow.

7. I'm sure ..............................(scientists/find) a cure for cancer.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz